سئو یوتیوب چیست و چه اهمیتی دارد؟ همانطور که مطلع هستید، یوتیوب یکی از پر درآمدترین سوشال مدیاهای حال حاضر جهان است و اگر شما قصد دارید که به صورت حرفهای در آن فعالیت نمایید باید حتماً با روش های سئو یوتیوب آشنا شوید تا بتوانید در این رقابت تنگاتنگ میان یوتیوبرها شناخته شده و کسب درآمد دلاری خود را رقم بزنید.
سئو در این پلتفرم نیازمند آشنا بودن با تکنیک های سئو یوتیوب است تا بتوانید ویو یا همان بازدید کانال خود را افزایش دهید و از این روش دیگران شما را سابسکرایب کنند.
قطعاً میدانید که برای رسیدن به درآمد دلاری یوتیوب باید در ابتدا ۱۰۰۰ نفر یا همان k۱ شما را ساب کنند و واچ تایم یا همان مدت زمانی که دیگران ویدیوهای شما را میبینند به ۴۰۰۰ ساعت برسد.
برای اجرای روش های سئو یوتیوب شما باید در ابتدا شروع به تولید محتوای ویدیویی کنید و سپس به مرور زمان نکات و تکنیک های سئو یوتیوب که در این مقاله میخوانید را روی ویدیوها و کانال خود اعمال کنید تا پس از مدت زمان کوتاهی بتوانید از یوتیوب کسب درآمد کنید و پول خود را برداشت نمایید.
در ادامه این مقاله از کلینیک کسب و کار کاسپین همراه ما باشید تا به بررسی جامع سئو یوتیوب بپردازیم و تکنیکهای خفن افزایش بازدید و سابسکرایبر را به شما آموزش دهیم.
سئو یوتیوب چیست؟
برای اینکه بهتر بتوانیم با مفهوم سئو یوتیوب آشنا شویم بهتر است اول با معنای کلمه سئو آشنا شوید. سئو مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization است که در فارسی آن را به عنوان بهینهسازی کردن موتور جستجو میشناسیم.
اگر بخواهم به طور مختصر و مفید سئو یوتیوب را به شما معرفی کنم باید بگونه که به تمامی کارهایی گفته میشود که در جهت بهینهسازی ویدیوها در یوتیوب انجام میشوند تا رتبه ویدیو را افزایش دهند و منجر به بازدید و جذب سابسکرایبرهای بیشتر شوند.
اگر به تازگی شروع به تأسیس کانال یوتیوب خود کردهاید و قصد دارید که زودتر به ۱۰۰۰ ساب اول برسید و یا مدتی هست که کانال خود را دارید اما به تازگی بازدیدهای شما ریزش کرده است و جذب سابسکرایب ندارید باید حتماً از تکنیک های سئو یوتیوب استفاده کنید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
مزایا سئو یوتیوب
خوب اگر هنوز هم درست متوجه مزایا سئو یوتیوب برای کسب و کار خود نشدید این قسمت را با دقت تمام مطالعه کنید تا پس از این بتوانید به درستی روشهایی که در ما در اختیار شما میگذاریم را عملی کنید و از معجزه آنها بینصیب نمانید.
سئو، ویدیو شما را بالاتر میبرد
تصور کنید که موضوعی را در قسمت جستجوگر یوتیوب سرچ میکنید و چندین ویدیوی مربوط به خواسته شما را یوتیوب نمایش میدهد. حال برای دیدن ویدیوی دلخواه خود این ویدیو را از نتایج اول صفحه انتخاب میکنید یا به قسمتهای پایینتر میروید؟
بسیاری از افراد ویدیوی مدنظر خود را از میان چند نتیجه اول انتخاب میکنند و کمتر کسی به ویدیوهای پایینتر توجه میکند.
این همان کاری است که سئو یا ویدیوهای شما میکند. یعنی آنها را جزء چندین نتیجه اول قرار میدهد تا ویدیوی شما شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشد و این کار را از طریق افزایش رتبه ویدیو انجام میدهد.
در دل این مزیتی که گفته شد، چندین مزایت دیگر از جمله افزایش بازدید، افزایش ترافیک کانال، جذب سابسکرایبر و در نتیجه پیشت کسب و کار یوتیوبی و افزایش درآمد وجود دارد.
انسان دیدن را خواندن ترجیح میدهند
امروزه بیشتر افراد علاقه دارند که به جای خواندن مطالب آنها را به صورت ویدیویی مفید و خلاصه شده از تمامی نکات دریافت کنند که همین امر سبب شده یوتیوب به یکی از پلتفرمهای مورد علاقه مردم در سر تا سر جهان تبدیل شود.
از این رو اگر از این ویژگی استفاده کنید و ویدیوهای موردنیاز یا موردعلاقه مردم را تولید کنید میتوانید به درآمد دلاری بالایی برسید اما اولین لازمه رسیدن به چنین جایگاهی انجام سئو ویدیو و دیده شدن آن است تا در مراحل بعدی به سایر اهداف خود در این زمینه برسید وگرنه در صورت دیده نشدن ویدیوهای شما نمیتوانید از مزایای ترجیح دیدن به خواندن استفاده کنید.
اگر به تازگی کسب و کار خود را در یوتیوب شروع کردید و دارید تولید محتوای ویدیویی انجام میدهید برای اینکه زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید باید تکنیک های سئو ویدیو را بلد باشید.
کسب k۱ دنبالکننده اول در ابتدای مسیر مقداری سخت و زمان بر است اما سئو به شما کمک میکند تا با سرعت و سهولت بیشتری این موفقیت را کسب کنید.
جذب مخاطب از سوی گوگل
حتی با جستجوی ویدیو در گوگل هم با سئو یوتیوب مخاطب میتواند محتوای تولید شده شما را ببیند و از آنجایی که بازهم دیدن ویدیو را به خواندن مطالب سایتها ترجیح میدهد احتمال زیادی وجود دارد که ویدیو شما را باز کند و اینگونه بازدید یا حتی جذب ساب شما افزایش پیدا میکند اما همانطور که میدانید در ابتدا ویدیوهای شما باید سئو شوند تا در گوگل نیز به نمایش درآیند.
روش های سئو یوتیوب
شاید تا به حال با انواع دیگر سئو از جمله سئو محتوا سایت آشنا شده باشید و روش عملکرد آن را بدانید اما آیا روش های سئو یوتیوب را یاد دارید؟
برای اینکه بتوانید رتبه محتوای ویدیویی خود را افزایش دهید باید حتماً با تکنیک های سئو یوتیوب آشنا باشید به همین دلیل ما در ادامه به صورت جامع به این موضوع پرداختهایم و شما میتوانید با پیاده کردن این روشها، بازخورد عالی دریافت کنید.
گام اول: از کلمات کلیدی در ویدیوی خود استفاده کنید
کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که مخاطب شما به دنبال آنها میگردد و تلاش دارد که از میان ویدیو شما تمامی مطالب مفیدی که در رابطه با موضوع وجود دارند را بیابد.
این کلمات همان نتایجی هستند که کاربر را به سمت ویدیو شما جذب میکند و لازم است که شما بر اساس مدت زمان ویدیو خود چندین بار از کلمات کلیدی در صحبتهای خود استفاده کنید.
شاید این سؤال برای شما پیش آید که چگونه باید کلمات کلیدی مربوط به موضوع خود را پیدا کنیم؟
در پاسخ به این سؤال ما سادهترین روش را به شما پیشنهاد میکنیم که بر این اساس باید به شیوه زیر عمل کنید.
در ابتدا از قسمت سرچ یوتیوب عبارتی مربوط به ویدیو خود را بنویسید اما دکمه جستجو را نزنید و در قسمت پایین چندین گزینه برای شما نمایش داده میشوند که مربوط به بیشترین سرچهای مرتبط به موضوع شما هستند و به عبارتی کلمات کلیدی به شمار میروند.
برای مثال اگر در این قسمت بنویسید آموزش سئو برای شما عبارتهایی همچون آموزش سئو سایت، آموزش سئو سایت وردپرس، آموزش سئو یوتیوب و… را نمایش خواهد داد.
گام دوم: محتوای ویدیویی با ارزش بسازید
مهمترین فاکتور در سئو ویدیو یوتیوب شما این است که ویدیو ساخته شده دارای ارزش و معنا باشد و درواقع بتواند به اطلاعات مورد نیاز و یا خواستههای مخاطب از آن محتوا بپردازد.
اگر ویدیو شما مدت زمان کمی داشته باشد و یا در چشم کاربران جذاب تلقی نشود مطمئن باشید که بازخورد خوبی از آن نخواهید گرفت.
بر این اساس لازم است که برخی نکات را در رابطه با ساخت ویدیو یوتیوب خود در نظر بگیرید که به سئو یویتیوب کمک کند. این نکات به شرح زیر میباشند.
مدت زمان ویدیو شما باید متناسب باشد یعنی نه آنقدر کوتاه باشد که یوتیوب امتیازی را برای آن در نظر نگیرد و نه آنقدر طولانی باشد که مخاطب از تماشای ادامه آن خسته باشد. دقت داشته باشید که بهتر است ویدیو شما بالای ۱۰ دقیقه طول بکشد و برای کاربران جذاب باشد و در همان مدت به مطالب با ارزش بپردازید.
از کامنتهای ویدیو خود نیز غافل نشوید چون نقش بسیار مهمی در رشد کانال شما و بازدید بیشتر ویدیوها دارند. بر این اساس یوتیوب ارزش خاصی برای تعاملات شما قائل میباشد و در افزایش رتبه کانال به شما کمک میکند.
در طول ویدیو خود از مخاطبین بخواهید که چنل شما را سابکرایب کنند زیرا مهمترین عامل در کسب درآمد شما افزایش سابها یا همان افرادی است که شما را دنبال میکنند. به علاوه اگر محتوای شما به انئازه کافی برای مخاطب جذاب باشد قطعاً شما را سابسکرایب میکنند.
گام سوم: از کلمه کلیدی در نام فایل ویدیو خود استفاده کنید
یکی دیگر از جاهایی که باید از کلمه کلیدی استفاده کنید مربوط به عنوان ویدیو شما میباشد که بر این اساس یوتیوب شانس بیشتری را به شما برای دیده شدن ویدیو آماده شده میدهد پس از نام فایل خود غافل نشوید.
گام چهارم: برای ویدیو خود توضیحاتی بنویسید
یکی دیگر از جاهایی که میتوانید در آن از کلمات کلیدی حوزه ویدیو خود استفاده کنید قسمت دیسکریبشن یا همان بخش توضیحات است.
در این قسمت به طور خلاصه به مخاطبین توضیح دهید که در ویدیو خود به چه موضوعی پرداختهاید و کاربران با تماشای آن چه مزایایی را دریافت میکنند. حتماً دقت داشته باشید که این قسمت بخش مهمی است که باید برای تهیه آن زمان کافی بگذارید.
گام پنجم: از هشتگها استفاده کنید
هشتگها ابزارهای مهمی هستند که به مخاطب شما کمک میکنند تا سریعتر ویدیوهای موردنظر خود را پیدا کنند.
اگر شما نیز به خوبی هشتگهای متناسب و پرطرفدار حوزه ویدیو خود را پیدا کنید و از آن در بخش توضیحات یا عنوان ویدیو خود استفاده یکی از تکنیک های سئو یوتیوب را به کار گرفتهاید که نتایج رضایت بخشی را به همراه خواهد داشت.
گام ششم: از دستهبندی موضوعات ویدیوهای خود غافل نشوید
ایجاد یک نظم متلق در ویدیوهای خود و دستهبندی کردن آنها به طور صحیح این امکان را به مخاطب خود میدهید که زودتر بتواند ویدیوهای موردنظر خود را در چنل یوتیوب شما بیابد و این موضوع باعث میشود که ویدیوهای شما دیده شوند. پس حتماً از این روش های سئو یوتیوب استفاده کنید.
گام هفتم: برای ویدیوهای تصاویر شاخص خلاقانه و جذاب بسازید
اولین چیزی که مخاطب از ویدیو شما میبیند تصویر شاخص آن است. اگر این بخش چشم مخاطب را به خود معطوف نکند روی ویدیو شما کلیک نخواهند کرد و ویدیو بازدید نخواهد خورد.
پس حتماً ازایدههای خلاقانه همراه با رنگهای مناسب هم استفاده کنید و عبارتهای جذابی را روی این تصاویر استفاده کنید تا مغز کاربر شما تحریک شود تا ویدیو را باز کند.
گام هشتم: بخش ترجمه خودکار را برای ویدیو فعال کنید
از آنجایی که یوتیوب امکان این را ندارد که ویدیوها یا تصاویر شما را بخواند باید بخش ترنسکریپ یا همان ترجمه خودکار را فعال کنید تا بتواند بر اساس نوشتهها و کدها متوجه شما محتوای شما در چه زمینهای است پس فراموش نکنید که این قسمت را حتماً فعال کنید.
گام نهم: کارتهای یوتیوب و صفحات پایانی را نیز در ویدیو خود قرار دهید
کارتهای ویدیو به شکل اعلانهایی در گوشه سمت راست و بالای تصویر ویدیو شما قرار میگیرند و میتوانند مربوط به سایر ویدیوهای شما باشند به این صورت که مخاطب را تشویق کنید که روی این کارتها کلیک کنند و ویدیوی دیگر شما را نیز تماشا کنند.
در بخش صفحات پایانی هم میتوانید یک پلی لیست یا ویدیو را به مخاطب خود معرفی کنید تا آنها را نیز ببینند یا از مخاطب بخواهید که شما را سابسکرایب کند.
گام دهم: از تجزیه و تحلیل استفاده کنید
برای اینکار میتوانید رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و نقاط قوت و یا ضعف آنها را بیابید و در ساخت ویدیوهای خود بهره ببرید و یا کامنتهای آن را بررسی کنید و سعی کنید بر اساس نیاز مخاطبینایدهسازی کنید.
روش دیگر نیز به عنوان تکنیک سئو یوتیوب این است که از تحلیلها و نرمافزارهای تحلیلی برای یافتن نیازهای کانال خود استفاده کنید.
کلام پایانی
درآمد آنلاین یکی از بهترین و شیرینترین روشهای کسب درآمد در جهان امروز است و اگر این درآمد به صورت دلاری و تنها با فعالیت در یک پلتفرم جهانی به اسم یوتیوب باشد نیز لذت بخشتر است.
البته از آنجایی که هموار کردن مسیر برای رسیدن به درآمدن دلاری یوتیوب به همین سادگیها نیست ما در این مقاله شما را با روش های سئو یوتیوب که از مهمترین عوامل ساخت یک کانال پر بازدید است، آشنا کردیم.
استفاده از تکنیکهای سئو دارای مزایای زیادی است که به طور جامع در این مقاله از کلینیک کسب و کار کاسپین به آن پرداختیم و روشهای عملی نیز برای پیاده کردن این تکنیکها به شما ارائه دادیم.