محتوای سبز یا محتوای همیشه سبز نام یکی دیگر از مهمترین انواع محتوا است که بازخورد همیشگی و بسیار عالی را در گذر زمان داشته است و همین موضوع باعث شده است تولید این چنین محتوا در دستور کار و تقویم محتوایی بسیاری از برندها قرار گیرد.
حتماً تا به حال سایتهایی را مشاهده کردهاید که دارای محتوا جذاب و بازخورد عالی هستند اما آگاه هستید که جذابیت این مطالب تنها بستگی به نوع موضوع آن سایت ندارد بلکه روش تولید محتوا خواندنیای دارد که مخاطب متوجه میشود که ناخودآگاه مدت زمان زیادی است که به کنکاش مطالب چنین سایتهایی پرداخته است.
به نظر شما راز پیشرفت یک سایت و ماندگاری محتوا تا مدتهای زیاد در آن چیست؟ بله درست است محتوای همیشه سبز که به اختصار به آن محتوای سبز نیز گفته میشود یکی از مهمترین انواع محتوا است که تا مدتهای طولانی برای مخاطب جذاب است و از خواندن آن لذت میبرد.
این محتواها هیچگاه قدیمی نمیشوند و یا دست کم برای مدت زمان زیادی افراد مختلف را به خود جذب میکنند از این رو باید در استراتژی بازاریابی تمامی سایتهایی که قصد دارند صفحاتی پر بازدید و فروش زیاد داشته باشند قرار گیرد.
اگر شما هم قصد دارید که روش استفاده از محتوای سبز را یاد بگیرید و با ویژگیهای آن آشنا شوید پس تا آخر این مطالب همراه ما باشید تا در این مقاله از کلینیک کسب و کار کاسپین به بررسی جامع محتوا سبز بپردازیم
محتوا سبز چیست؟
همانطور که پیشتر به صورت خلاصه اشاره شد محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته میشود که برای مدت زمان زیادی ترافیک سایت را بالا میبرد و این امر حتی ممکن است تا سالها پا برجا باشد.
برای مثال درختهای کریسمس را در نظر بگیرید که درختهایی همیشه سبز هستند هیچوقت زرد نمیشوند و تا مدتهای طولانی پا برجا میمانند و مردم در آستانه سال نو از آنها استفاده میکنند و این امر برای مدت زمان طولانیای است که هرسال تکرار میشود. محتوای سبز نیز به همین صورت عمل میکند.
تا زمانی که مردم به موضوع محتوای سبز علاقه دارند، این محتوا میتواند ادامه داشته باشد و روزانه مخاطبین زیادی را به خود مجذوب نماید و در مدت زمان طولانی نتایج شگفتانگیزی داشته باشد.
از این رو اگر میخواهید در کسب و کار خود یک خانه تکانی اساسی انجام دهید و درآمد خود را منقلب کنید باید در تولید محتوا متنی سایت خود از محتوای سبز استفاده نمایید.
برای مثال اگر سالیان سال هم مردم در رابطه با اختراع برق ادیسون یا اختراع دستگاه چاپ در اینترنت جستجو کنند به محتواهای سبز بر خواهند خورد زیرا تاریخ انقضایی ندارند اما در مقابل مطالبی مانند اینکه این هفته قیمت طلا افزایش یافته است پس از مدت کوتاهی بازدهی خود را از دست میدهند و اصلاً جزء محتواهای سبز به حساب نمیآیند.
اگر محتوا سایت شما در راستای مطالبی باشد که مردم بیشتر در اینترنت سرچ میکنند میتوانید با تولید محتوا سبز با چنین موضوعات سبزی یک بازخورد عالی را دریافت کنید.
برای مثال دستور پخت کیک شکلاتی یکی از موضوعاتی است که بیشترین سرچ را در اینترنت دارد و مردم زیادی روزانه سایتهایی که دستور پخت این کیک خوشمزه را آموزش میدهند را کنکاش و بررسی میکنند و در صورت رضایت پس از این به سایر مطالب سایت شما میپردازند و از این روش میتوانید جذب زیادی داشته باشید و ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش دهید زیرا دستور پخت کیک شکلاتی همیشه از موضوعات محتوا همیشه سبز است.
از دیگر موضوعات سبز میتوان به روشهای کاهش وزن، نحوه بهینهسازی وب سایت و روشهای کاهش وزن نیز اشاره کرد زیرا این موضوعات محدود به فصل یا زمان خاصی نیستند و برای مدتهای طولانی قدیمی نمیشوند زیرا برای مثال افراد زیادی که از اضافه وزن خود ناراضی هستند روزانه به دنبال روشهایی برای رسیدن به تناسب اندام خود هستند و سادهترین کار ممکن این است که این موضوع را در اینترنت سرچ کنند و دنبال راه حلهای سادهتر از ورزش باشند.
برخلاف موضوعات سبز برخی از موضوعات وجود دارند که هیچگاه نمیتوانند مناسب محتوای همیشه سبز باشند زیرا محدود به مدت زمان خاصی هستند و یا به اندازه دستو پخت یک کیک شکلاتی خوشمزه جذاب نیستند. برای مثال موضوع بهترین هدیه برای ولنتاین تنها در بازه زمانی نزدیک ولنتاین مورد بازدید قرار میگیرد و در طول سال کمتر کسی است که به فکر خرید کادوی ولنتاین باشد.
یا مثلاً روشهای درمان کرونا تنها برای زمانی رایج و پرطرفدار بود که بیماریای غیرقابل کنترل بود و جان هزاران نفر را میگرفت اما پس از وارد شدن روشهای درمانی پزشکی و واکسیناسیون همگانی و کاهش بیماری کرونا این موضوع از یادها بیرون رفت و جزء محتوا همیشه سبز به حساب نمیآید.
چرا باید از محتوای سبز استفاده کنیم؟
اگر هنوز متوجه نشدید که چرا باید از محتوا سبز استفاده کنید و چرا این موضوع امروزه مورد توجه همگان قرار گرفته است، پس در ادامه با من همراه باشید تا چندین مورد دیگر از مزایا و ویژگیهای این نوع از محتوا را باهم بررسی کنیم.
افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت
اگر با معنای ترافیک ارگانیک آشنا نیستید به زبان ساده میتوان آن را اینگونه معنا کرد که به تعداد نفراتی که از در موتور جستجوی خود وب سایت شما را سرچ میکنند و پس از آن با کلیک کردن بر روی آن از سایت شما بازدید به عمل میآورند ترافیک ارگانیک میگویند.
ترافیک ارگانیک یکی از روشهای مهم در جذب مخاطب ثابت برای وب سایت شما است که اگر آن را با محتوای سبز به عنوان یک استراتژی راهبردی پیش ببرید میتوانید در حتی مدت زمان کوتاهی نتایج الهام بخش آن را دریافت کنید. از این رو یکی دیگر از مزایای استفاده از محتوا همیشه سبز افزایش ترافیک ارگانیک سایت است.
افزایش رتبه وب سایت
قطعاً به این موضوع آگاه هستید که اکثر مردم جهان تنها در صفحه اول نتایج گوگل به دنبال جواب مورد نظر خود از میان سایتهای این صفحه میگردند و تعداد اندکی به صفحات بعدی میروند از این رو برای اینکه سایت شما بازدید بیشتری داشته باشد باید به صفحه اول صعود کنید تا از مزایای بینظیر آن بهره ببرید و فروش ویژهای را تجربه کنید.
از این رو استفاده از محتوا سبز رتبه سایت شما را افزایش میدهد و کمک زیادی به رقم خوردن این امر میکند و از آنجایی که این روش بدون نیاز به پرداخت هزینههای جانبی است بسیار به صرفه میباشد.
در این صورت با قرار دادن محتوای سبز در وبسایت خود گوگل متوجه تخصص شما خواهد شد و شانس بیشتری را برای افزایش رتبه و قرار گرفتن در صفحه اول به شما خواهد داد.
روش تولید محتوای سبز
حال که کاملاً با مفهوم محتوای سبز و مزایای آن آشنا شدید لازم است که روش تولید آن را نیز یاد بگیرید. ما در ادامه چندین نکته مهم را که به شما کمک میکند یک محتوای همیشه سبز را بنویسید را آموزش میدهیم اما پیش از این لازم است که به این سؤال جواب دهیم که آیا باید همیشه از محتوای سبز برای وب سایت خود استفاده کنیم؟
جواب این سؤال یک خیر بزرگ است. برای اینکه وب سایت شما بیشترین بازدهی را داشته باشد باید از محتواهای ساده و به شکلهای دیگر نیز استفاده کنید و تمامی مطالب شما نباید بر اساس محتوای سبز باشد.
یک موضوع مناسب را انتخاب کنید.
برای این موضوع میتوانید از Google Analytics برای یافتن موضوعات ترند و تحلیل آنها استفاده کنید تا متوجه شوید که چه موضوعاتی برای محتوای همیشه سبز مناسباند.
از کلمات کلیدی در مقاله خود استفاده کنید.
استفاده از کلمات کلیدی در یک محتوای سبز از مهمترین مسائلی است که به سئو سایت شما کمک میکند پس برای یافتن کلمات کلیدی میتوانید از سای Related searchesایدهبرداری کنید و کلمه مورد نظر خود را در آن جستجو نمایید.
مراسمهای خاص و رویدادها را برای موضوع سبز خود قرار ندهید.
همانطور که پیشتر گفته شد موضوعاتی مانند بهترین هدیه ولنتاین و روشهای درمان کرونا موضوعاتی هستند که محدود به یک بازه زمانی خاص هستند و جزء محتوا سبز محسوب نمیشوند.
در نوشتن عنوان محتوا خود از تاریخ استفاده نکنید.
اگر از تاریخ در عنوان محتوا خود استفاده کنید پس از گذشت مدتی افرادی که آن را سرچ میکنند این گمان را میبرند که محتوا شما قدیمی است و بدون خواندن از آن گذر میکنند پس از تاریخ در عنوان استفاده نکنید.
سخن پایانی
با افزایش رقابت در دنیای امروزی، برای اینکه بتوانید برند بمانید و روز به روز فروش بیشتری را تجربه کنید باید بتوانید خود را جدیدترین متدهای افزایش رتبه سایت تطبیق دهید و از این آموزشها برای سایت خود استفاده نمایید.
در این مقاله به یکی از مهمترین و بلند مدتترین روشهای تولید محتوا تخت عنوان تولید محتوا سبز پرداختیم که لازمه هر سایت پر بازدید است و حتی سایتهایی که قصد دارند بازدید سایت خود را افزایش دهند میتوانند از این روش استفاده کنند.
در ادامه با سایر مقالات کلینیک کسب و کار کاسپین همراه باشید تا با جدیدترین روشهای بازاریابی و کسب در آمد آشنا شوید.