توسط: تاریخ انتشار: 2023/09/01 0 دیدگاه

شاید تا به حال نام ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی را شنیده باشید و به این گزینه فکر کرده باشید تا به عنوان یک صاحب کسب و کار برای رونق فروش یا افزایش ترافیک سایت از این روش استفاده کنید. جالب است بدانید که ایمیل مارکتینگ اولین بار در سال 1978 شکل گرفت و در همان زمان فروش 13 میلیون دلاری را رقم زد که یک آمار باورنکردنی در دنیای سوشال مدیا به شمار میرفت و پس از آن افراد بسیاری را به انجام این روش ترغیب کرد.

آشنایی با بازاریابی ایمیلی
آشنایی با بازاریابی ایمیلی

اگر تا به حال در زمینه سئو سایت فعالیت داشته اید قطعا میدانید که یکی از روش های کم هزینه اما پر نتیجه در دنیای سئو استفاده از همین روش است و به شما کمک میکنند ترافیک سایت خود را افزایش دهید و در نتیجه با بالا بردن رتبه سایت از این طریق در صفحه اول و یا حتی لینک اول جای بگیرید.

از آنجایی که بازاریابی ایمیلی یکی از موضوعات پرسود در دنیای سئو سایت به حساب میرود در ادامه این مقاله از وب سایت کسب و کار کاسپین قصد داریم تا به بررسی ایمیل مارکتینگ و روش ها و مراحل آن بپردازیم پس تا انتها این مطالب با ما همراه باشید.

بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ چیست؟

به زبان ساده ایمیل مارکتینگ به روشی گفته میشود که شما بازدیدکنندگان را از طریق ارسال ایمیل به وب سایت خود دعوت می‌نمایید و سعی میکنید که با ارائه خدمات یا محصولات با کیفیت آنها را به مشتریان خود تبدیل نمایید.

مهم ترین مزایا ایمیل مارکتینگ
مهم ترین مزایا ایمیل مارکتینگ

شاید فرستادن ایمیل در این زمینه کار خیلی ساده ای به نظر برسد اما میتواند کمک های شایانی به شما بکند و شما را در راستای ارتقا سایت خود یاری نماید. در این روش شما میتوانید با صرف هزینه کمتر بازدهی ای بیشتری داشته باشید و در مدت زمان کوتاه تری ترافیک سایت را افزایش دهید.

در روش بزاریابی ایمیلی شما با فرستادن پیام طراحی شده و هدفمندانه به مخاطبین یا مشتریان خود علاوه بر مرور روابط پیشین کسب و کار و سایت خود را نیز تبلیغ می‌کنید و آنها به بازدید از سایت شما ترغیب میشوند.

البته ترفندهایی نیز در این زمینه وجود دارند برای مثال شما میتوانید آنها را به بازدید از آفر یا تخفیف های فصلی خود دعوت کنید  یا به آنها پیشنهادات تازه ای بدهید که در کنار جذاب بودن دارای سود برای هر دو طرف باشد.

اگر بتوانید با استفاده از روش های ایمیل مارکتینگ یک جامعه هدف کوچک را از پلتفرم ایمیل به وجود آورید میتوانید به اهداف بسیار بزرگتری دسترسی پیدا کنید و در مدت زمان کوتاهی مشتریان خود را از تعداد قبل افرایش دهید زیرا هر مشتری راضی میتواند مشتریان دیگری نیز به شما اضافه کند و خود یک تبلیغ رایگان به شما میرود.

مزایا ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ دارای مزایا بسیار زیادی است که میتواند نقش مفیدی را در ارتقا رتبه سایت شما و سئو داخلی آن ایفا کند از این رو دانستن این مزایا به شما کمک میکند تا انگیزه بیشتری برای استفاده از روش بازاریابی ایمیلی پیدا کنید و یک گروه از دوستان ایمیلی خود تشکیل دهید. در ادامه به بررسی چندین مورد از مهم تریم این مزایاها خواهیم پرداخت.

جامعه هدف گسترده

شاید برای شما باورکردنی نباشد اما امروزه کاربران پلتفرم ایمیل به 4 میلیارد نفر میرسد و این رقم بسیار زیاد میتواند یک جامعه هدف بی نظیر را برای شما رقم بزند یا حداقل اینکه از میان این 4 میلیارد نفر شما میتوانید کسانی را که در زمینه سایت شما علاقه نشان میدهند را به خود جذب کنید.

بازگشت سرمایه با سود بالا

پرداخت هزینه های زیاد برای تبلیغات و عدم اطمینان از جذب مشتری سبب شده است تا این مزیت ایمیل ماکتینگ که در مدت کوتاه سرمایه ای که در زمینه ارسال تبلیغات ایمیلی انجام داده اید به علاوه سود بالای آن بیشتری به چشم بخورد و آن را به یکی از شیوه های رایج و مورد علاقه صاحبین کسب و کارها تبدیل نماید زیرا از سال 2020 به ازای هر 1دلاری که در زمینه ای ایمیل مارکتینگ خرج میکنید 36 دلار سود و درآمد کسب خواهید کرد.

مهم ترین ویژگی های ایمیل مارکتینگ
مهم ترین ویژگی های ایمیل مارکتینگ

امکان تولید ایمیل های سفارشی

به عنوان فردی که ایمیل ها را ارسال میکنید میتوانید آنها را سفارشی کنید و برای تعداد مشخصی که در نظر دارید ارسال نمایید و حتی لیست مخاطبین و مشتریان خود را بسازید در مقابل مخاطبین شما نیز میتوانند پیام ها و ایمیل های خود را سفارشی کنند و مشخص کنندکه از چه کسانی ایمیل دریافت نمایند.

سهولت استفاده

طراحی و نوشتن یک ایمیل و ارسال آن برا دیگران کار بسیار ساده ای است که هرکس می‌تواند بدون کمک دیگران انجام دهند و نیاز به تخصص خاصی ندارد از این رو یکی از بهترین روش ها برای کسانی است که میخواهند با کمترین امکانات در زمینه سئو سایت خود فعالیت نمایند.

اگر تیم حرفه ای در زمینه سئو سایت خود یا تولید محتوا آن ندارید اصلا نگران نباشید زیرا میتوانید از قالب ها و متن های آماده ای که در این زمینه وجود دارد بدون نیاز به دیگری و از طریق سرویس Drag & Drop خود ایمیل در صورتی که مبتدی هستید بهترین نتیجه را از این روش کسب نمایید.

معایب بازاریابی ایمیلی

همانند سایر پلتفرم های دیگر ایمیل نیز دارای معایبی می‌باشد و دانستن و رفع آنها کمک شایانی به افزایش بازدهی ایمیل مارکتینگ شما خواهد کرد از این رو در ادامه این مقاله به بررسی چندین مورد از شایع ترین و مهم ترین این موراد خواهیم پرداخت.

قرار گیری در دسته پیام های اسپم مخاطبین

برای طراحی یک متن تبلیغاتی در زمینه ایمیل مارکتینگ باید به قدر کافی تلاش کنید تا نظر مخاطب خود را جذب نمایید در غیر این صورت ممکن است شما را  اسپم یا همان هرزنامه معرفی نماید تا دیگر پیام یا ایمیلی از جانب شما دریافت نکند اگر همچنین مسئله ای برای ایمیل شما پیش آید CTR شما کاهش خواهد یافت و این اصلا به نفع بازاریابی ایمیلی شما نخواهد بود.

کوهی از ایمیل های ارسال نشده

یکی از معایب ارسال پیام های انبوه و همگانی در ایمیل مارکتینگ این است که ممکن است بخشی از آنها برای مخاطبی شما ارسال نشوند زیرا حتی عبارت هایی همچون رایگان، آفر، حتما کلیک کنید و… سبب میشود تا پیام شما اسپم شود یا برای مخاطبین ارسال نگردد.

پس باید حتما در هنگام ارسال ایمیل ها متن و تصاویر آن را بررسی کنید زیرا حتی تصاویر خشونت آمیز، ویدیوهای نامناسب و سایر مواردی از این قبیل سبب ارسال نشدن ایمیل شما و کاهش نتیجه ایمیل مارکتینگ می‌گردد.

نمایش غیر صحیح

ابعاد و اندازه ها همیشه در طراحی های پلتفرم های مختلف حرف اول را میزنند از این رو تصاویر و پیام ایمیلی شما برای استفاده در بازاریابی ایمیلی باید به گونه ای باشد که با هر دستگاهی که باز شده و نمایش داده میشود اندازه مناسبی داشته باشد تا به کار شما حالت حرفه ای و جذاب ببخشد و مخاطب را به خواندن ادامه آن را در سایت تشویق نماید.

موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ

اگر بدانیم که کاربرد و موارد استفاده از بازاریابی ایمیلی به چه صورت است میتوانیم از آن در موقعیت های گوناگون استفاده نماییم و از این روش مخاطبین را به سوی وب سایت خود دعوت کنیم اما ارسال ایمیل های طراحی نشده، بی محتوا و بدون برنامه ریزی میتواند از سرعت بازدهی ما کم کند. برخی از مهم ترین موارد استفاده از این روش شامل موارد زیر است.

راهنمای استفاده از ایمیل مارکتینک
راهنمای استفاده از ایمیل مارکتینک
  • مطلع کردن دیگران از تخفیف های فروش و پیشنهادات ویژه
  • ایمیل کردن اطلاعات خرید و پیگیری های پس از فروش
  • آفرهای ویژه به دلیل رویدادهای خاص

مراحل ایمیل مارکتینگ

اگر از یک استراتژی درست و برنامه ریزی شده در زمینه بازاریابی ایمیلی استفاده نمایید چندین پله از رقبای خود جلو خواهید افتاد و همین چند پله میتواند تفاوت گسترده ای میان شما و دیگر کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند ایجاد کند. اصول اولیه انجام مراحل بازاریابی ایمیلی به شرح زیر میباشد.

چیدن استراتژی مناسب

همانطور که برای سایت خود از یک استرانژی مناسب استفاده کرده اید باید برای ارسال ایمیل ها و انجام این روش نیز از یک استراتژی برنامه ریزی شده و مناسب بازاریابی بهره ببرید تا از سایرین سبقت بگیرید.

ایجاد لیست مخاطبین هدف

برای اینکه هدف مند تر بازاریابی کنید بایستی یک لیست جامع از مخاطبی خود تشکیل دهید و پیام های طراحی شده را برای آنها ایمیل نمایید. جمع آوری این لیست مرحله بسیار مهمی است زیرا با برگزیدن کسانی که شما را در این مسیر همراهی میکنند یا به محتوا شما علاقمند هستند این مسیر را برای خود هموارتر خواهید کرد.

طراحی یک ایمیل جذاب

مهم ترین بخش یک ایمیل مارکتینگ، طراحی آن است که اگر این مرحله را به درستی انجام دهید نصف بیشتر راه را رفته اید و میتوانید مخاطبین زیادی را به وب سایت خود جذب نمایید. از این رو بهتر است که از یک تیم حرفه ای برای این هدف کمک بگیرید یا اگر قصد دارید به تنهایی آن را انجام دهید زمان کافی برای طراحی آن اختصاص دهید و در مرحله دوم این پیام را برای مخاطبین خود ارسال کنید.

راهنمای استفاده از ایمیل مارکتینگ
راهنمای استفاده از ایمیل مارکتینگ

بررسی اطلاعات

پس از گذراندن مراحل قبل یک مرحله مهم دیگر نیز باقی میماند که انجام آن بسیار مهم است و آن بررسی اطلاعات و داده ها میباشد. در این بخش شما باید شاخص های عملکردی ایمیل خود را ارزیابی نموده و پس از به دست آوردن نتایج مشکلات را در دفعات بعد سعی نمایید.

سخن پایانی

از آنجایی امروزه رقابت زیادی در زمینه سئو سایت و افزایش رتبه آن وجود دارد بسیاری از صاحبین کسب و کارها روش هایی را ترجیح میدهند که در ازای صرف هزینه کمتر بازدهی بیشتر داشته باشد که یکی از بهترین این روش ها ایمیل مارکتینگ می‌باشد. از این رو در این مقاله از وب سایت کلینیک کسب و کار کاسپین سعی نمودیم به معرفی کامل و جامع ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیل، مزایا و روش های کسب درآمد آن بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید