توسط: تاریخ انتشار: 2018/12/12 0 دیدگاه

رشد کسب‌و‌کار به کمک KPI ها

رشد کسب و کار ها به معنی افزایش کیفیت و کمی مبادلات شرکت ها می باشد، که یکی از شاخص های مهم موفقیت در رشد کسب و کارها، ایجاد ثروت، اشتغال و توسعه اقتصادی در کشورها است.

بسیاری از کسب و کار ها بدون شناخت شاخص های کلیدی با شکست مواجه می شوند. این واقعیتی بسیار تلخ برای کارآفرینان است، اما نباید آن ها را دلسرد کند، بلکه باید از این شکست ها انگیزه گرفته، تا کسب و کارشان را به خوبی رشد دهند.

اگر از طریق موتور های جستجو به این مقاله ی ارزشمند رسیده اید به شما پیشنهاد می کنم به صفحه اصلی سایت کلینیک کسب و کار کاسپین رفته و از سایر محتوا و خدمات ما استفاده نمایید.

 KPI - طراحان اید پرداز کاسپین - رشد کسب‌و‌کار به کمک KPI ها
KPI – طراحان اید پرداز کاسپین – رشد کسب‌و‌کار به کمک KPI ها

KPI

یکی از موضوعاتی که به طور گسترده در کارآفرینی و ادبیات اقتصادی مورد مطالعه قرار گرفته است، رشد کسب و کار ها به روشKPI  است. کلمه KPI مخفف شده کلمه انگلیسی Key Performance  Indicator  که به معنای شاخص کلیدی عملکرد می باشد.

KPI  ها یا همون شاخص های کلیدی عملکرد، جریان اطلاعاتی هستند که شرکت ها به طور مرتب برای ارزیابی موفقیت و پیشرفت کسب و کار خود از آن استفاده می کنند.

شاخص های کلیدی عملکرد ((KPI آسیب های جدی را پیش بینی می کنند و به کارآفرینان کمک می کنند تا قبل از اینکه کسب و کارشان با مشکل مواجه شود، جلوی آن را بگیرند.

در کسب و کار ها شاخص های بسیاری وجو دارد. اما KPI مهم ترین شاخص محسوب می شود. زیرا هر شاخص کلیدی عملکرد با یک عدد نشان داده می شود، که می تواند به جای شاخص های دیگر نیز بررسی شده و نیاز بقیه شاخص ها را برطرف کند.

از آنجا که هر کسب و کاری تفاوت های خاص خودش را دارد، شاخص های کلیدی کسب و کارها با هم متفاوت است مجموعه شما باید زیر ساخت خود را داشته باشد تا بتوانید به راحتی هزینه ها و درآمدها را آنالیز و تحلیل کنید.

برای کسب و کار خود KPI انتخاب کنید

انتخاب شاخص های کلیدی می تواند بسیار سخت باشد، همچنین نیاز به دانش و مهارت کافی دارد. این انتخاب ها که توسط خود شما تعیین می شود باید به میزان درآمد یا نتیجه ای که از کسب و کار خود گرفته اید مرتبط باشد.

کلینیک کسب و کار کاسپین در این محتوا سعی دارد به شما آموزش هایی را ارائه کند تا بهترین اتفاق برای مجموعه ی شما رقم بخورد، در ادامه شما را با شاخص هایی که می توانید در کسب و کارتان اعمال کنید، آشنا خواهیم کرد.

برای انتخاب KPI های مناسب کسب و کارتان که براساس اهداف شما پایه گذاری می شوند، لازم است به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. نتیجه مورد نظر شما چیست؟ (درآمد، سود، بیشتر شدن سهم بازار، تعداد ریچ، تعداد فالوور و…)
  2. چرا این نتیجه برای شما مهم هست؟ (دلیل انتخاب خروجی مطلوب خود را بگویید)
  3. چطور می خواهید فرآیند رسیدن به اهداف خود را اندازه گیری کنید؟ (روش های ارزیابی خود را شرح دهید)
  4. چگونه می توانید بر خروجی تعریف شده اثر گذار باشید؟ (مثلا با اجرای کمپین، تبلیغات و بازاریابی روند را بهبود ببخشید)
  5. چه افرادی مسئول خروجی کسب و کار هستند؟ ( بستگی به بزرگی سازمان شما دارد که چه اهدافی را تعیین می کنید، اهداف شما به کدام دپارتمان مربوط می‌شود، مسئولین هر دپارتمان چه کسانی هستند، در آخر مشخص می شودکه مسئول خروجی کیست)
  6. چه چیزی نشان دهنده دستیابی شما به اهدافتان است؟ ( در این بخش باید مشخص کنید چه اتفاقاتی به معنای تحقق اهداف شما است)
  7. چند وقت یکبار فرآیند تحقق هدف را بازبینی می کنید؟ ( این کار سبب مشخص شدن گپ ها و ایرادات مربوط به فرآیند می شود و با رفع آن روند تسریع خواهد شد)

به سوالات بالا پاسخ دادید؟؟ براساس سوال های بالا می توانید KPI های مناسب کسب و کارتان را انتخاب کنید و در صورت نیاز می توانید از مشاورین کلینیک کسب و کار کاسپین استفاده نمایید.

از مهم­ ترین بخش ­های شاخص های عملکرد کلیدی که نادیده گرفته شده، ارتباط زنجیره ای شاخص های کلیدی می باشد. هر چه اطلاعات روشن، مختصر و مرتبط باشد احتمال اینکه عملیاتی تر شود  بیشتر است. اگر برای تبلیغات خود شاخص های کلیدی عملکرد را تعیین کنید، امکان موفقیت های شما افزایش خواهد یاف

6 زیر سیستم در هر کسب و کار

برای هر بخش از قسمت های زیر می توان KPI خاص خود را معرفی کرد:

  1. بازاریابی و فروش

برای بدست آوردن KPI بازاریابی و فروش می توانیم از نرخ تبدیل تماس های تلفنی بدست آمده یک شرکت استفاده کنیم.

مثلا تحقیق کنیم از هر 100 تماس تلفنی چه تعداد از آن ها منجر به فروش محصول شده است. و اینکه چقدر از این فروش سود شرکت می باشد. این روش یک KPI بازاریابی و فروش است، که بدون هزینه برای تبلیغات می توانید، فروشتان را بیشتر کنید.

  1. خرید مشتریان

شاخص های بسیاری برای این بخش موجود می باشداین روش شاخص های مربوط به تعداد مشتریان راضی از محصول است، که به کمک KPI بررسی می شود. که از رابطه تقسیم مشتریان راضی به کل مشتریان می باشد.

  1. شاخص مربوط به مدیران

مدیران شرکت ها برای بررسی سود خالص، از KPI مربوط به سود خالص سازمان استفاده می کنند. با این عمل متوجه می شوند که شرکت آن ها در حال روند صعودی است یا نزولی.

  1. نگهداری و تعمیرات

برای بدست آوردن اهداف کسب و کار خود می توانید از شاخص نگهدای و تعمیرات که قابل اندازه گیری است، استفاده کنید. KPI نشان می دهد که عملکرد شرکت یا سازمان شما در رابطه با اهدافتان چگونه پیش می رود.

  1. تولید

شاخص عملکرد تولید در یک شرکت شامل فعالیت ها و فرآیندهایی است که در مورد تولید و ارائه خدمات توضیح می دهند.

  1. امور مالی وحسابداری

برای بدست آوردن ارزش فعلی خالص سرمایه گذاری می توان از KPI تفاوت بین ارزش جریان نقدی ورودی و ارزش جریانات نقدی خروجی استفاده کرد. به طور مثال بررسی حساب های پرداختی روزانه، که نشان می دهند چند روز طول می کشد تا حساب های قابل پرداخت در یک ماه پرداخت شوند. این رابطه با امور مالی و حساب داری قابل ذکر است.

پس شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) به ما کمک می کنند با کمک معیار های قابل سنجش و تصمیمات منطقی KPI های مناسبی برای رشد کسب و کار مورد نظرمان به کار بگیریم.

متخصصین ما در کلینیک کسب و کار کاسپین به شما پیشنهاد می دهند که اگر می خواهید کسب و کار موفقی داشته باشید، چند KPI مهم مرتبط با کسب و کار خود انتخاب کنید، تا یکی از مهم ترین هدف های کاری خود را بهبود ببخشید.

شما هم بعنوان کسب و کار می توانید تعداد KPI که برای کسب و کار خود انتخاب کرده اید را  زیر این مقاله، برای ما بنویسید تا با هم درباره آن گفتگو کنیم.

 

 

 

KPI

طراحان اید پرداز کاسپین

رشد کسب‌و‌کار به کمک KPI ها

دیدگاهتان را بنویسید